תנוחות יוגה ובעלי חיים

23(2)

מדוע תנוחות יוגה נקראות על שם בעלי חיים?

תרגול יוגה משלב תנוחות רבות בעלות שמות של בעלי חיים כמו נשר, גמל, יונה, כלב, קוברה, עורב, יען ועוד. האם עלה במחשבותיכם ששמות אלו ניתנו לתנוחות על מנת לעזור ליוגה להפוך לפופולרית יותר בעולם המערבי? לא כך הדבר.

יוגים קדמונים מצאו כי חיקוי התנהגויות של בעלי חיים עשוי להיות חוויה מעוררת ומאירה. בעלי חיים מסוגלים לשחרר מתח בשרירים אשר מצטבר בגופם בעקבות הפעלת המנגנון "הילחם או ברח" כתגובה לסכנה וזאת תוך 5 דקות בלבד. בזמן שבעלי חיים יודעים כיצד לשחרר מתח עודף, בני האדם לא כל כך מצליחים במשימה. חיי היומיום רווים מתחים ולחצים ובני האדם אינם מודעים למתח ולתחושות המצטברות בגופם.

תרגול יוגה מספק לבני האדם הזדמנות מצוינת להתבונן פנימה ולהבחין במה שמתרחש מבחינה פיזית, מנטלית ורגשית. הישיבה השקטה במסגרת המדיטציה מאפשרת לקחת פסק זמן מהשגרה, "לנקות" את המיינד.  תרגול היוגה מאפשר לנו להתבונן במה שמתרחש בגוף ולשחרר את המתח תוך כדי תנועה איטית ומודעת. התרגול משפיע על המאזן ההורמונלי ומוביל לכיבוי המנגנון "הילחם או ברח". הגוף עובר ממצב מתוח ודרוך כדי להתמודד עם תחושת איום או סכנה למצב רגוע ונינוח כאשר הדבר מתבטא בנשימה איטית ורגועה, דופק לב ולחץ דם נמוכים יותר. בנוסף לכך, משתחררים  כימיקלים המספקים תחושת אושר ומאפשרים שינה טובה יותר. כאשר המתח משוחרר מהגוף, המיינד שקט.

אז הנכם מוזמנים לקחת דוגמא מבעלי החיים, לשים לב לתחושות בגוף ולשחרר את המתח באמצעות תרגול יוגה. שחרור המתח יקטין את הסיכון לכאבים ולמחלות בעתיד.

מקור