יציבות ונינוחות

pietro-de-grandi-329892-unsplash

אחד העקרונות אשר מחולל שינוי מהותי בתרגול יוגה לאחר שמבינים ומיישמים אותו נוגע לאיכות התנוחות והוא מתואר באמצעות צמד המילים המנוגדות "יציבות (בסנסקריט sthira) ונינוחות (בסנסקריט sukha)".

מבחינת יציבות, עלינו לשאוף שהתנוחה תהיה פעילה וחזקה ומבחינת נינוחות עלינו לשאוף שהתנוחה רכה וקלילה. יש כאן איכויות מנוגדות אך משלימות אחת את השניה ומטרתנו בכל תנוחה היא למצוא את האיזון ביניהן אשר ברגע שהושג משרה תחושה של הרמוניה הזולגת מעבר למזרן לחיי היומיום.

כיצד משיגים יציבות ונינוחות בו זמנית?

התרגול על המזרן מתבצע במודעות מלאה ואת זאת אנו משיגים באמצעות שילוב כל תנועה ותנוחה עם הנשימה. כאשר תשומת הלב מופנית לנשימה אנו מביאים את הנוכחות שלנו להווה. באמצעות שלביה השונים של הנשימה, השאיפה והנשיפה, אנו מביאים לתנוחה גם איכות של יציבות ונינוחות בהתאמה.

שאיפה ליציבות

בשאיפה אנו מזינים את הגוף באנרגיה מהסביבה אשר אותה אנו מניעים לנקודות המגע של הגוף עם הקרקע כמו ידיים, רגליים, אגן ומשתרשים דרכן.  בעקבות ההשתרשות בקרקע עם נקודות המגע נוצר בסיס דרכו חוזר כח מן הקרקע אשר מאפשר לנו להזדקף ולהתייצב.

נתייחס לדוגמא לתנוחת עמידת ההר (Tadasana). אנו מתחילים מביסוס כפות הרגליים. עם השאיפה אנו מתקרקעים דרך כריות כפות הרגליים,  דפנות חיצוניים, צד חיצוני ופנימי של העקבים ומרימים קשתות פנימיות. עולים לכיוון פיקות הברכיים, מושכים אנרגטית את פיקות הברכיים כלפי מעלה, מפעילים את שרירי הירכיים הקדמיים, מסובבים את את החלק הקדמי של הירכיים פנימה. בשלב הבא נשים לב לאגן כך שהינו ממוקם מעל הברכיים והקרסוליים, עצב הזנב מעט מופנה מטה, מתארכים לאורך המותניים, משחררים כתפיים ושכמות בעדינות לאחור במורד הגב, ראש במרכז חגורת הכתפיים, סנטר במישור המצח. הידיים לצד הגוף כשהאצבעות מושכות מטה לכיוון האדמה והקודקוד מושך מעלה.

מתוך הבסיס היציב של כפות הרגליים יצרנו תנוחה יציבה וערה ומשלב זה ניתן לעבור לשלב הבא ליצירת נינוחות.

נשיפה לנינוחות

בנשיפה אנו מוציאים אנרגיה מהגוף לסביבה. פעולה זו מאפשרת לנו לשחרר מתח ומאמץ וכתוצאה מכך להרפות ולהגיע למצב של נינוחות
בתוך היציבות אליה הגענו עם ההשתרשות בשאיפה.
אם נחזור לדוגמא של עמידת ההר, בנשיפה אנו נרפה את המתח משרירי הפנים, מהכתפיים וממקומות אחרים בגוף עד שנגיע למצב של איזון בו הגוף אינו קשיח אלא יציב אך יחד עם זאת יש בו קלילות ורכות.

השלכה לחיי היומיום

החתירה ליציבות ולרכות על המזרן מאפשרת לנו לגלות אזורים חדשים בגוף בהם יש מתיחות, לשחרר ולרענן אותם. בצורה זו אנו יוצרים הרמוניה וזרימה בתוך התנוחה.בהשלכה לחיי היומיום, האופן בו אנו מתרגלים על המזרן משקף את האופן בו אנו חיים את חיי היומיום. ניתן להשתמש בכלי זה להתמודדות במצבים שונים שמעוררים בונ מתחים, לחצים, דאגות. היכולת שלנו לשלב במצבים אלו נינוחות/קלילות/רכות תאפשר לנו לפעול מתוך איזון ורווחה נפשית וכתוצאה מכך להוביל למצבים מיטיבים יותר.